GUBI - Tervezők

A GUBI TERVEZŐI

Dánia világhírű hosszú és lenyűgöző formatervezési örökségéről, ahol egy olyan tervezőház, mint a GUBI, letette névjegyét. Természetesen ez nem ment könnyen és nem egyedül, hiszen 1967 óta világszerte elismert tervezőkkel és feltörekvő tehetségekkel dolgoznak együtt, és ennek eredményeképpen gondosan válogatott, kiváló minőségű bútorokat állítanak elő. A GUBI-t 1967-ben alapították a jelenlegi tulajdonos és vezérigazgató Jacob Gubi szülei, akik a család saját tervezésű bútorainak gyártására összpontosítottak. Ma azonban a vállalatot az egyedi bútorok, lámpák és lakberendezési kiegészítők tervezéséről, megalkotásáról és piacra dobásáról ismerik, amelyek világszerte nagy feltűnést keltenek. A GUBI jellegzetes darabjai érzelmeket váltanak ki, és olyan értelmes történeteket mesélnek el, amelyek a különböző formatervezéseket időtállóvá és szerethetővé teszik. A GUBI egyesíti a múlt elfeledett design ikonjait a kortárs klasszikusokkal, és egy olyan látomásos kollekciót hoz létre, amely 100 év történelmét testesíti meg, és amelyet világszerte értékesítenek. Az évek során Jacob Gubi számos hazai és nemzetközi tervezővel való együttműködésen keresztül tudta fenntartani a vállalat kreatív vízióját, akik együttesen esztétikus, funkcionális, tartós és nem utolsósorban egyedi formaterveket alkottak és gyártottak.


Mads Caprani

Mads Caprani dán lámpatervező a Louis Poulsen cégnél kezdte tervezői pályafutását, ahol villamosmérnökként hasznosították műszaki ismereteit. Ebben a pozícióban számos tehetséges és neves tervezővel dolgozott együtt, köztük Arne Jacobsen, Poul Henningsen és Verner Panton. Az ezekkel a látnokokkal való interakció Capraniban felkeltette a formatervezés iránti érdeklődést, ami nagy világsikert arató lámpagyártó cégének kezdetét jelentette.

1967-ben Mads Caprani édesapja, Micheli Caprani megvásárolta a Rotaflex lámpagyárat, amelyhez Mads Caprani 10 évvel később csatlakozott azzal a határozott ambícióval, hogy saját névjegyét adja a korban szokatlan, de a vásárlók körében hamar népszerűvé vált pliszírozott lámpaernyőivel. 1979-ben maga Caprani vette át a céget apjától, és a nevet Caprani Lightra változtatta, a kis dán céget pedig nagy világhírűvé tette, amely Európa-szerte, Chicagóban és Wisconsinban, az Egyesült Államokban pedig fiókokkal rendelkezik. Ezzel a generációváltással ő maga is átállt a lámpaernyőkről a teljes lámpák tervezésére, kezdetben fából, majd más természetes anyagok, például fém és kő felhasználásával.

Caprani összes lámpája közül kétségtelenül a Timberline állólámpa az, amely egyszerre teljesítette be minden lámpatervezési ambícióját és biztosította örökségét. A Timberline egyedi és figyelemre méltó formatervezés, időtlen és klasszikus esztétikával, amely természetesen azonnal bestsellerré tette, és világszerte "Caprani lámpa" néven vált ismertté. Caprani 2014-ben, 72 éves korában halt meg, miután megvalósította álmát, és felépítette a világ egyik legnagyobb világítástechnikai márkáját. De ez még korántsem volt a története vége. Caprani világítási terveit újra felfedezték, és bár cége már nem működik, a Caprani tervei iránt soha nem volt még ekkora az érdeklődés. Ezért nagy öröm a világhírű világítástechnikai márka, a GUBI számára, hogy Mads Caprani családjával együttműködve visszahozza ikonikus lámpáit, hogy rajongói világszerte újra fényt hozhassanak életükbe és otthonukba. Ebben az összefüggésben az ikonikus 'Caprani lámpa' reneszánszát éli a Timberline állólámpa újbóli bevezetésével, amely fehér műanyag, nyírfa és tölgyfa kiváló kombinációjában kapható.

Bill Curry

Az 1960-as és 70-es években az amerikai tervezőnek, Bill Currynek sikerült megragadnia ezeknek az évtizedeknek a korszellemét a csodálatos környezetét tükröző, ikonikus lámpatervekkel, amelyeket egyszerű és intelligens ötletekkel, világos vizuális narratívákkal alakítottak át. Emellett Curry multidiszciplináris háttere és az elektronika és a repülőgép- és űrtechnika területén végzett élvonalbeli fejlesztéseknek való kitettsége megadta neki a tapasztalatot és a magabiztosságot ahhoz, hogy belevágjon az ipari tervezésbe, majd 1962-ben elindítsa saját bútorgyártó cégét, a Design Line Inc-t.

Curry új világítási normát dolgozott ki, amelynek része volt egy olyan darab, amely az állványt, az izzót és az árnyékolót egyetlen szerves formába olvasztotta. Az ő nevéhez fűződik az első "total look" lámpaforma kifejlesztése is, amely megszünteti a hagyományos "alap-izzó" koncepciót, és ehelyett játékos és független módon fedezi fel a szabadon hagyott izzót. Az egyik legikonikusabb tervei is erre a koncepcióra épülnek. A Stemlite lámpatestet karcsú váza és túlméretezett opálüveg lámpabúra jellemzi, harmonikus, időtlen és klasszikus megjelenést biztosítva, amely generációkon át tart. A sorozatot több, különböző színű és anyagú modellel fejlesztették ki, amelyek mindegyikét az egyszerű kombináció jellemzi. Ez a "totális megjelenés" azonnali sikert aratott, és sorozatát az Industrial Design Magazine "Az év legjobb lámpái" díjjal jutalmazta, az amerikai kereskedelmi minisztérium pedig a Stemlite kollekciót a Szovjetunióban, Jugoszláviában és Irakban az amerikai design tökéletes példájaként mutatta be. Miután több mint 50 nemzeti formatervezési díjat nyert, 1969-ben Curry-t Kalifornia egyik vezető tervezőjeként jellemezték, alig néhány évvel a fiatalon, 43 évesen bekövetkezett halála előtt. Tervezői öröksége ma is él, mint az amerikai űrkorszak egyik igazi úttörője.

Az ikonikus Stemlite sorozat mellett Currynek sikerült megterveznie a kiváló Obello hordozható asztali lámpát is, nem sokkal halála előtt, ami azt jelenti, hogy soha nem láthatta a gyártást, és nem adhatott neki nevet. Az Obellót az atomkorszak, az űrverseny és az 1970-es évek Los Angelesét meghatározó popkultúra inspirálta, amely a lámpa vizuális formájává alakult. Ez az Obello lámpa ikonikus, űrkorszakos dizájn, amely mind az otthonon belül, mind azon kívül egy erős kijelentő darabként, valamint funkcionális fényforrásként is szolgál.


Bonderup & Thorup

1969-ben Claus Bonderup és Torsten Thorup építészek elvégezték a Dán Királyi Képzőművészeti Akadémia építészeti iskoláit, és Henning Larsen dán építész mellett kezdtek dolgozni Koppenhágában. A két építész onnantól kezdve olyan együttműködésbe kezdett, amely pályafutásuk nagy részét átívelte, és kiemelkedő tervek sorát eredményezte.

Thorup és Bonderup műveit őszinte és klasszikus egyszerűség jellemzi, a részletekre és a minőségre összpontosítva, ami különösen jól látható az 1968-as Semi című alkotáson. Az akkoriban legkelendőbb dán dizájn azonban csak a 80-as években vált világszerte ismertté és ikonikussá, és vált a világ számos különböző enteriőrjének kedvencévé.

A Semi függőlámpa klasszikus és egyedi kialakítású, jellegzetes, ívelt, zománcozott fémárnyékolóval, amely szórt, kellemes és kúpos fényt biztosít, így ideális az étkezőasztal fölé vagy a konyhába. A forma könnyedségének, az egyedi, időtlen dizájnnak, valamint a különböző színeknek és méreteknek köszönhetően a Semi függőlámpa rendkívül sokoldalúan felhasználható, és tökéletesen illeszkedik mindenféle környezetbe, magán- és közterületeken egyaránt.

Corsini & Millet

Barba Corsini vezető funkcionalista építész volt, aki a barcelonai La Pedrera épület terveiért számos nemzetközi díjat nyert. Corsinit nagyban inspirálta Mies van der Rohe német és Frank Lloyd Wright amerikai építész. A spanyol építész személyes tervezési stílusát találóan az "erőteljes egyszerűség" kifejezéssel lehet jellemezni, amelyet a Pedrera kollekciója is egyértelműen képvisel.

A tehetséges építész, Joaquim Ruiz Millet 1989-ben alapította a Galeria H20 galériát Barcelonában, ahol tulajdonosként, kulturális agitátorként, kiállítások kurátoraként, valamint könyvek és designtárgyak szerkesztőjeként tevékenykedett. 1991-ben, amikor a La Pedrera restaurálása zajlott, felfedezte a csodálatos PD2 állólámpa szépségét, amelyet megakadályozta, hogy kidobják. Ruiz Millet meg akarta menteni Corsini műveit, hogy ismertebbé és hozzáférhetőbbé tegye őket a közönség számára. Ezzel kezdődött a Corsinivel való együttműködése a La Pedrera számára annak idején készített eredeti terveinek újraindításában.

Gabriella Crespi

Gabriella Crepsi olasz tervező és művész 2022-ben lenne 100 éves, amit a GUBI azzal ünnepel, hogy 50 évvel a Bohemian 72 kollekció bemutatása után 50 évvel újra gyártásba veszi azt. A tervezők világában töltött rendkívüli karrierje során könnyedén váltogatta az európai királyi családokat és a hollywoodi jet set-et, ahol tagadhatatlan csillogása és kifinomultsága miatt Valentino tervező múzsája lett, és Audrey Hepburn, Gianni Versace és Hubert de Givenchy is bekerült társasági körébe. Crespi esztétikáját a modernista funkcionalitás és a barokk kettőssége, valamint a tiszta vonalak és az érzéki ívek közötti váltás jellemezte.

A Bohemian 72 egy elegáns, rugalmas és kifinomult rattan kollekció, amely Crespi szobrászati formák iránti vonzalmát és a keleti kultúrák iránti kíváncsiságát tükrözi. Életében ezeket az exkluzív darabokat csak magánügyfelek számára készítették, de ma, 50 évvel az első bemutatásuk után a GUBI az eredeti rajzok alapján dolgozott, és első alkalommal keltette életre ezt a kivételes kollekciót. A kollekció tartalmaz egy karosszéket, egy háromszemélyes kanapét, egy zsámolyt és egy állólámpát - ezt az egyedi állólámpát pedig itt találja.


Louis Weisdorf

A legbefolyásosabb és legismertebb dán építészek és ipari formatervezők közül természetesen Louis Weisdorf jut eszünkbe. Weisdorf a sokoldalúság specialistájaként jellemezte magát, ami találóan összefoglalja fenomenális és figyelemre méltó karrierjét, amely magában foglalta a koppenhágai Tivoli kertekkel való együttműködést, egy sikeres építészeti céget és egy sor kivételes tervezést, beleértve a Multi-Lite és a Turbo medálokat - és ma számos tervezése világhírű és nagyon keresett gyűjtői darab.

Robert Dudley Best

Robert Dudley Best amellett, hogy a világ legnagyobb világítástechnikai gyártójának, a Best & Lloydnak az örököse volt, a design lelkes rajongója is volt, és élénken érdeklődött az ipari és a művészi előnyök közötti határok lebontása iránt, amiben barátja, Walter Gropius is osztozott. Walter Gropius volt a Bauhaus mozgalom alapítója is, amely szigorú, tiszta vonalvezetésével és stílusával, amelyre Dudley Best is nagy hatással volt, viharszerűen meghódította Európát. Ebben az időszakban készültek az első rajzok az ikonikus Bestlite formatervhez.

Space Copenhagen

Signe Bindslev Henriksen és Peter Brundgaard Rützou 2005-ben alapították a Space Copenhagen designstúdiót, amely bútorokat, lámpákat, kifinomult tárgyakat és művészeti installációkat, valamint dekorációs műalkotásokat készít magánlakások, szállodák és éttermek számára világszerte. A tervezőpáros célja, hogy új utakat teremtsen az ellentétek kiegyensúlyozására és kontrasztok létrehozására, beleértve a klasszikus és a modern, az ipari és az organikus, a szobrászati és a minimalista, valamint a fény és az árnyék közötti egyensúlyt.


Gio Ponti

Gio Ponti olasz építész, tervező és szerkesztő a 20. század egyik legbefolyásosabb látnoka. Ponti pályafutása során számos bútort és terméket tervezett, a szekrényektől, lámpáktól és székektől kezdve a kerámiákon és üvegtárgyakon át a tükrökig. Épületeket is emelt, köztük az ikonikus milánói Pirelli-torony felhőkarcolót és a 14 országban épült Denveri Művészeti Múzeumot. Saját dizájnmagazinján, a Domuson keresztül népszerűsítette az innovatív dizájn iránti kíváncsiságot és nyitottságot.

Ponti terveit nagyban befolyásolta a "la dolce vita" mottó, amely lehetővé teszi az embereknek, hogy jó dizájnnal vegyék körül magukat, hogy jobban élvezhessék az életet a legteljesebb mértékben. Ez a vibráló olasz életstílus egyértelműen tükröződik portfóliójában, amely még messze a jövőben is inspirálja a művészeket és a tervezőket. Manapság számos tervét felkapják a hozzáértő gyűjtők, akik egy csipetnyi olasz esztétikát és könnyed eleganciát szeretnének belsejükbe vinni.

Kiváló kínálatában szerepelnek az F. A. 33 tükrök, amelyeket eredetileg 1933-ban tervezett a kor legjelentősebb lámpa-, üveg- és tükörgyártója, a FontanaArte számára, amelyet Ponti és Pietro Chiesa néhány évvel korábban alapított. F. A. A 33-as tükör enyhén ívelt formájú, ikonikus és időtlen megjelenésű, amely finom, elegáns vonást kölcsönöz bármely belsőépítészeti stílusnak.

Jacques Adnet

Jacques Adnet francia építész és art deco modernista a francia modernizmus egyik ikonja volt. 1925-ben a Salon d'Automne és a Les Expositions des Arts Decoratifs is a legígéretesebb fiatal tervezők egyikeként ismerte el - és mind a mai napig ő az egyik legelismertebb francia tervező, akinek tartós és innovatív munkássága még mindig nagyon keresett. Pályafutása során Adnet mindig az elsők között volt az új trendek kifejezője, ahol az egyik első tervező volt, aki a bútordarabok szerkezetében és díszítésében kombinálta a bőrt és az üveget - ez a helyzet az Adnet-tükrök esetében is.

1950-ben Jacques Adnet társulást kötött egy híres francia divatházzal, amely számára diszkrét, de figyelemre méltó bőrbevonatú bútorokat és lakberendezési kiegészítőket fejlesztett ki. Egy elegáns és jellegzetes kerek bőrtükröt tervezett, amelynek gyönyörű részletei különösen figyelemfelkeltővé és dekoratívvá teszik a belső térben. Az egyedi bőr és polírozott sárgaréz részletek mellett az Adnet tükör különböző méretekben, négyzet és kör alakban is kapható, amelyek mindegyike szoborszerűséget és időtlenséget kölcsönöz az előszobának, a hálószobának vagy a fürdőszobának, ahol rendkívül dekoratívak.

Mathieu Matégot

Mathieu Matégot sokoldalú, független és autodidakta magyar tervező, építész és művész volt, aki élete nagy részét Párizsban töltötte, ahol 1931-ben telepedett le, miután elvégezte a budapesti Művészeti és Építészeti Iskolát. 1939-ben önként jelentkezett a francia hadseregbe, majd 1944-es szökéséig Németországban raboskodott. A háborús fogság fontos időszak volt Matégot pályafutásában, mivel itt ismerkedett meg azzal az újszerű anyaggal és technikával, amelyet Rigitulle-nak nevezett el, és amely később munkásságának legjellemzőbb vonása lett.

Ez az úttörő technika és anyag az, amelyről a legjobban ismert, és amelyet később szabadalmaztatott, hogy minden tervéhez hozzáadhassa. Mindig korlátozott mennyiségben, mindössze 400 darabig gyártott, ami egészen az 1960-as évekig tartott, amikor Matégot hirtelen abbahagyta a gyártást, és gobelinekkel kezdett foglalkozni, amit pályafutása végéig folytatott. A textíliákhoz hasonlóan Rigitulle is képes volt hajlítani, hajtogatni és formázni, hogy az általa tervezett bútoroknak átláthatóságot, súlytalanságot és tartós modernitást kölcsönözzön.


Paavo Tynell

„Az ember, aki felvilágosította Finnországot” - így nevezték az úttörő finn világítástervezőt, Pavvo Tynellt. Tynell a Taito Oy egyik alapítója volt, ahol Finnország első ipari lámpatestgyártója lett. Tynell az 1930-as és 40-es években vált kiemelkedőbb tervezővé, és a legelismertebb és leghíresebb finn építészekkel dolgozott együtt, köztük Alvar Aaltóval, mint az egyik legjelentősebbel. Tynell cége, a Taito Oy gyártotta a lámpatesteket Alvar Aalto olyan jelentős projektjeihez, mint a Paimio szanatórium és a Viipuri könyvtár.

Tynellt különösen kitüntették a New York-i "The Finland House" designstúdióban végzett munkájáért, amely a finn tervezők és kézművesek lenyűgöző munkáját mutatta be. Elegáns sárgarézből készült tervei azonnal sikert arattak Észak-Amerikában, és a neves amerikai Lightolier cég számára kezdett világítási terveket készíteni. Tynell kivételes mesterember volt, aki hagyományos esztétikával és modern érzékenységgel, valamint a perforált és csiszolt sárgaréz mint elsődleges anyag széleskörű használatával ötvözte terveit.

Greta M. Grossmann

Greta M. Grossmann, a svéd formatervezés ikonja 40 éven át tartó, hosszú karriert futott be Európában és Észak-Amerikában egyaránt, ahol rendkívül aktív és befolyásos volt a férfiak uralta formatervezői világban. Számos lenyűgöző eredményt ért el, amelyek mind az ipari formatervezést, a belsőépítészetet és az építészetet is felölelték. 1933-ban fejezte be tanulmányait a híres stockholmi művészeti intézményben, a Konstfackban, majd férjével, Billy Grossmannal Los Angelesbe emigrált. Itt nyitotta meg a Rodeo Drive-on nagy nyilvánosságot kapott üzletét, ahol az elsők között hozta el a modern skandináv esztétikát Dél-Kaliforniába. A svéd modernizmushoz való egyedi hozzáállása azonnal sikert aratott Los Angelesben, és nem telt el sok idő, mire híres ügyfelekből álló ügyfélkört gyűjtött össze.

A formatervezés és az építészet terén elért eredményei közül leginkább ipari formatervezéseiről ismert, leghíresebb munkái közé tartozik a Gräshoppa állólámpa és a Cobra asztali lámpa.