Isamu Noguchi
Született: 1904
Elhunyt: 1988
Híres művei: Akari lámpák, The Noguchi Museum, szobrok, mint pl.: The Noguchi Museum: Octetra, Black Sun, építészeti alkotások, mint pl: Heiwao Bridge, West Peace Bridge, a Guggenheimben kiállított "The Cry" szobor.
Oktatás: Columbia Egyetem, Leonardo da Vinci Művészeti Iskola.
A japán-amerikai tervező, művész és szobrász Isamu Noguchi kreatív tehetség volt. A díszlettervezéstől kezdve a kerámiákon és szobrokon át a bútorokig és lámpákig mindent alkotott. Eredményei egyszerre voltak hagyományosak és modernek, miközben a tervezés modern megközelítése új művészeti mércét állított fel. 1927-ben, mindössze 23 évesen, egyedülálló művészi képességei révén Guggenheim-ösztöndíjat kapott.
New Yorkban megnézte Constantin Brancusi román szobrászművész kiállítását. A modernizmus és az absztrakció inspirálta, és az ösztöndíjat magával vitte Párizsba, ahol Brancusi asszisztenseként dolgozott. Később New Yorkban mutatta be első önálló kiállítását, de sokoldalú művészi tehetsége csak 1940-ben hozta meg az amerikai áttörést, amikor is egy igen nagyméretű Isamu Noguchi szobrot tervezett. A szobor a sajtószabadságot szimbolizálta, és ma a New York-i Rockefeller Center mellett található.
Isamu Noguchi lámpái
A világot járva Isamu megismerkedett a különböző anyagokkal és kifejezési módokkal. Olaszországban márvánnyal dolgozott, Kínában ecsetfestést tanult, Japánban pedig Jinmatsu Uno keramikusnál tanulta meg, hogyan kell agyaggal dolgozni. A forma és az anyag mellett az is érdekelte, hogy milyen hatást gyakorolnak a tervei a tér egészére. Nem akarta, hogy tervei csak praktikusak legyenek - azt is szerette volna, hogy a belsőépítészetben társadalmi célt szolgáljanak.
Terveit szobrászi stílusa és az organikus formák jellemezték, amelyek végül az 1950-es évek formatervezésére is hatással voltak. 1951 elején kezdett el fényszobrokat tervezni, amelyeket Akari névre keresztelt, ami japánul "fényt" jelent. A szobrokat a térfogat és az organikus kifejezésmód határozta meg. A lámpák a Japánban lámpásokhoz és papírernyőkhöz használt vékony Shoji-papírral párosítva olyan elegáns és szinte súlytalan kifejezést értek el, mint amilyet a hagyományos rizspapírlámpákból ismerünk. Miután több mint 100 Akari lámpát tervezett, létrehozott egy kollekciót, amely különböző méretű függőlámpát, asztali lámpát és állólámpát tartalmaz.
Napjainkban a kollekció több mint 40 modellből áll, amelyek mindegyike a Vitra sikeres márkával együttműködve készült. A kézzel készített lámpák különböző formákban és méretekben kaphatók - egyesek a legtisztább formában, mások grafikus illusztrációkkal. Az egész kollekciót átszövő közös szál a robusztus Shoji-papír, amely tompítja a fényt és elrejti a fényforrást, miközben egyenletes, kellemes fényben fürdeti a környezetet.