A Vitra modern és innovatív bútorok és világítástechnikai termékek készítéséről ismert. Ha megnézi a lámpáikat, feltűnik a jellegzetes és stílusos design, amelyet gyakran neves tervezőkkel együttműködve hoznak létre. A felhasznált anyagok kiváló minőségűek, és a kínálatban a fémtől és az üvegtől kezdve az innovatív, modern anyagokig minden megtalálható. A funkcionalitás kiemelt fontosságú, ami az állítható elemekben és az intelligens világítási funkciókban is megmutatkozik. A Vitra lámpáinak színválasztéka is figyelemre méltó, mivel gyakran kísérleteznek élénk színekkel, hogy egyedi karaktert adjanak a térnek. A vállalat a fenntarthatóságra is összpontosít, ami a környezetbarát anyagok és gyártási módszerek használatában tükröződik egyes formatervezéseikben. Fontos megjegyezni, hogy a Vitra lámpái sokfélék, és a különböző modellek között eltérések lehetnek a sajátos jellemzőkben.
A Vitra széktől a Vitra Design Museumig
Az 1950-es évek közepén egy New York-i utazás során Willi Fehlbaum egy olyan lenyűgöző székre bukkant, hogy ki kellett derítenie, ki tervezte. A Ray és Charles Eames által tervezett szék megváltoztatta az életét, és Fuhlbaum elhatározta, hogy designer bútorgyártó lesz. Évekig tartó tárgyalások után 1957-ben végül megkapta a licencet, így nemcsak Ray és Charley Eames, hanem George Nelson, Alexander Girard és Isamu Noguchi munkáinak jogait is megszerezte.
Ez meghatározó pillanat volt a Vitra számára, amelynek székhelye ma Birsfelden, Bázel mellett található. Több mint 60 éve számos befolyásos és innovatív tervezővel dolgoztak együtt, köztük Jasper Morrisonnal, Mario Bellinivel, Antonio Citterióval és Verner Panton dán építésszel. Együtt szakítanak a hagyományokkal, megkérdőjelezik a status quo-t és folyamatosan új és jobb belsőépítészeti megoldásokat mutatnak be.
1989-ben Willi és Erika Fehlbaum fia, Rolf Fehlbaum alapította a magántulajdonban lévő
Vitra Design Museum-ot. Az 1980-as években kezdte el gyűjteni a székeket, és miután összegyűjtött néhányat, elkezdte őket egy történetbe rendezni. Eleinte az irodájában tárolta a székeket, de miután az egyik szék véletlenül összetört, úgy döntött, hogy egy múzeum megfelelő megoldás lenne a gyűjteményének.
A múzeum Weil am Rhein városában található, amely a svájci Bázeltől egy kőhajításnyira északra, a határ német oldalán található. A múzeum jelenleg a belsőépítészetre és a bútorokra összpontosít, középpontjában Ray és Charles Eames amerikai tervezőkkel. Más tervezők, például Michael Thonet, Richard Hutten, Jean Pruvé, Dieter Rams, George Nelson, Alvar Aalto és Verner Panton is képviseltetik magukat. A Vitra Design Museum a világ egyik legnagyobb tervezői bútorgyűjteményét mutatja be, és a bútortervezés valamennyi jelentős stíluskorszakát kiállítja.
A Vitrát ma már a család harmadik generációja vezeti, és az eredeti alapítók, Fehlbaum úr és Fehlbaumné minden bizonnyal büszkék unokájukra, Nora Fehlbaumra, aki mára a vállalat erőforrásainak nagy részét a zöld átmenetre, az újrahasznosíthatóságra és a fenntarthatóságra összpontosította.
Jean Prouvé lámpák
Jean Prouvé francia tervező és mérnök volt, aki 1901-től 1984-ig élt. Az ipari formatervezés és az építészet terén végzett munkásságáról volt ismert. Prouvé úttörő volt az ipari anyagok, például az acél és az alumínium tervezésben és kivitelezésben való felhasználásában. Arról volt ismert, hogy munkáiban képes volt ötvözni az esztétikát és a funkcionalitást.
Prouvé munkássága a bútoroktól kezdve a házakig és iskolákig mindent tervezett. A jó formatervezés mindenki számára elérhetővé tételének bajnoka volt, és részt vett a II. világháborút követő innovatív és megfizethető lakások létrehozásában. Bár Prouvé nem kapott olyan széles körű elismerést, mint korának néhány más tervezője, ma már újra felfedezték és értékelik munkásságát egyszerű eleganciája és funkcionalitása miatt. Jelentős hatást gyakorolt a modern formatervezésre és építészetre, és munkássága továbbra is inspirálja a kortárs tervezőket.
Jean Prouvé számos lámpát tervezett, amelyek az egyszerű és funkcionális formatervezéshez való hozzáállását tükrözik. Lámpái az ipari anyagokat és gyártási technikákat esztétikai vonzerővel kombinálták. Az alábbiakban bemutatunk néhányat az általa tervezett híres lámpák közül:
- "Potence" lámpa: Ez a fali lámpa állítható karjáról és minimalista megjelenéséről ismert. Lengőkarral rendelkezik, amely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy szükség szerint állítsa be a fény irányát. A "Potence" a modernista világítás klasszikusa, és ma is népszerű.
- "Lampe de Bureau" ("asztali lámpa"): Ez az asztali lámpa állítható karral és egyszerű, funkcióorientált ernyővel rendelkezik. Úgy tervezték, hogy feladatmegvilágítást biztosítson az íróasztalon, és ipari esztétikájával időtlen vonzerővel bír.
A Prouvé lámpák tartósságukról és funkcionalitásukról ismertek. Ezek a lámpák példái annak a képességének, hogy a modern gyártási módszereket egyszerű és esztétikus tervezési filozófiával ötvözze. Bár sok évvel ezelőtt tervezte, Prouvé számos lámpája ma is kapható, és a világítás klasszikusainak számítanak.